Internationale Week 2019: Vive Les Différences!
Tijdens de Internationale Week kunnen studenten, alumni en docenten van PXL-Music hun blik verbreden met masterclasses, lezingen, screenings en talks van inspirerende mensen uit de internationale muziekindustrie. Het centrale thema van editie 2019 is ‘Vive Les Différences’: verschillen in inzichten, technologieën, culturen en politiek worden gebruikt als grondstof voor creativiteit. Kwamen onder meer aan bod: een introductie in de wereld van flamenco, een stand van zaken in het onderzoek rond immersive audio, international songwriting, een sessie rond european copyright en een hele reeks inspirerende sprekers.
Flamenco
Michel Gillain en Antonio Paz introduceerden op de eerste dag de studenten in de wereld van de flamenco en werkten samen met de studenten zang en gitaar aan een nummer.
Immersive Audio
PXL-Music speelt een voortrekkersrol in het onderzoek naar immersive audio in de muziekindustrie. De Internationale Week bleek het ideale moment om studenten muziektechniek, docenten en de sector onder te dompelen in de wereld van immersive audio. De Belgische afdeling van de Audio Engineer Society werd uitgenodigd om ideeën uit te wisselen tussen de academische en de professionele wereld. De studenten PA van PXL-Music installeerden met de ondersteuning van d&b audiotechnik en Amptec een indrukwekkende opstelling van meer dan 25 speakers waarmee het publiek aan den lijve kon ondervinden hoe immersive audio klinkt.
Serge Gräfe, FOH-mixer van Kraftwerk, gunde het publiek een kijk in de 3D-audio setup van de band, Steven Maes (PXL-Music Research), Jonas Reijniers (UAntwerpen) en Thierry De Vries deelden hun onderzoekservaringen in het domein.
International Songwriting
De studenten van het project International Songwriting werkten samen een week lang aan songs, geïnspireerd door masterclasses van ondermeer Marie Daulne (Zap Mama) en Johannes Verschaeve (The Van Jets). Op het einde van de week kregen ze feedback van professionelen uit de sector.
European Copyright
De Europese regelgeving rond copyright gaat veranderen. Wat gaat de impact zijn op de muziekindustrie? Rolf Falter (Communicatie Europees Parlement) gaf een inzicht in de werking van het Europees Parlement, Luc Gulinck en Ioan Kaes van de Belgische rechtenorganisatie PlayRight onderhandelden actief met leden van het Europees Parlement en deelden hun ervaringen.
Inspirerende sprekers
Thanh Mai deelde haar ervaringen als student in een internationaal uitwisselinginsprogramma en focusde op de vijf grootste fouten die je als buitenlander in de VS kan maken. Lander Lenaerts deed uit de doeken hoe hij een compilatiealbum maakte van de mytische jazzsaxofonist Jack Sels. Alumnus Laurens Decock deelde de inzichten die hij kreeg tijdens zijn stage bij het Amerikaanse Canvasback Music. James Birchall vertelde over het runnen van FUSE ART SPACE in de Engelse multiculturele stad Bradford.
De studenten voerden leerrijke gesprekken met onder meer Bart Govaert (Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond) en Dan Phelps (MODULAR). Tom Ruette (Kunstenpunt) gaf een interessante kijk op de internationale activiteit van Belgische muzikanten en Janne Tauriainen (Tampere University) gaf een introductie in de Finse metalscene.
Studenten management keken naar de toekomst met Mark Bounds (TIR Music), kregen marketingtips van Music Ally en een inzicht in de Duitse muziekindustrie door Frank Kuehl.